Tisdag 13/1-09

Idag kom matten och sa att barnen runt hennes bord tyckte att bollen skulle heta Willson typ?? Jaa varför inte?
Nåt om nån person som bodde på en ö och hade en boll han döpte till det..Film hm jaa jag vet verkligen inte vad det är?
Men antagligen inget man kan äta... så då spelar det ingen roll..
Nu skall jag berätta om hur vi bor jag och matten.. Jag bor på ca 20m2 yta med den finaste halmen man kan hitta, jag har en jättestor balja (i svart) med vatten som fylls på av matten när det börjar ta slut, sen har jag ett världs störst matsalsmöbel till min mat som brukar bestå av fint hö blandat med havrehalm Möbeln är så stor att man kan ställa säkert två sådana som jag på min sida. Sen har jag en grön krubba som fylls på med havre två gånger om dagen och därutöver har jag en röd krubba med en saltsten i. Jag har en stål grind som jag kan gå igenom till fjord bäbisarna eller en trä dörr som går ut till hagen bakom, den ställs upp på morgonen och låses på natten jag kan alltså gå in och ut som jag vill. Vi har sjysst belysning i taket och utanför finns natt belysning. Japp  det var min bostad nu till mattens.. Först måste man klättra i en trappa, seden måste någon öppna dörren så man kommer in. På marken inne hos henne är det hårt och halt, dock med olika färger (som mina krubbor typ) fläckvis finns det något mjukare material som är ännu mer färgglatt. sen är hennes box indelad i trånga rutor, så trång att till och med jag hade svårt att vända mig om. På ett ställe låg det en massa kläder överallt och dom verkar servera kläder till mat eftersom jag såg två korgar med kläder... ja ni vet väl att man gärna bär hö på korg... i nästa trånga ruta fanns deras foderbord ha.. det var långt och jätte smalt, inget som helst galler för foder spill och det var så trångt runt det, att alla fick en varsin ställning dem måste hänga kroppen över för att kunna äta..  Jaa man undrar ju hur dem tänkte? Jag fick inte följa med in i halmrummet (ja där dom tydligen sover) men jag är helt säker på att dem saknar en ordentlig säng och att dom får rulla ihop sig på bara marken.
Man kan ju fundera på hur rika dem är igentligen? Dom verkar inte ha råd med något, ja jag såg ingen havre hink och vatten vet man inte heller hur dem får. Jag börjar tycka synd om mattens familj, här ordnar dem så fint för mig och så måste dem bo så där torftigt!!  Nu tycker jag att vi ponnys borde starta en förening som typ TVÅBENINGENS RÄTTIGHETER. Där kan alla ponnys som har egna mattar och lite större plats erbjuda dem ett bra hem.Jag kanske ska erbjuda min familj att komma och bo hos mig jag har ju ganska gott om plats..Om dem bara tar med sig sin egen krubba blir det nog bra, Jag och windsor kan t hand om dem.

Japp jag ska kolla upp vad det finns för regler på det här Får man verkligen ha mattar och såna hur som helst??
Har ni några förslag besök oss gärna i hagen bakom plansilon tjipp NIKKIS Och Willson.. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0